Najlepsza Inwestycja Oświetleniowa 2023 Roku

01. 01. 2024.

Oświetlenie tunelu drogowego „Na Zakopiance” w ciągu drogi ekspresowej S7 pod górą Luboń Mały na odcinku Lubień-Rabka Zdrój została nagrodzona w konkursie „najlepsza Inwestycja Oświetleniowa Roku 2023” przez Polski Związek Przemysłu Oświetleniowego. W imieniu ATM Lighting nagrodę odebrał Adam Pogorzelski – Członek Zarządu i Dyrektor Operacyjny. 

Komisja wzięła pod uwagę kompleksowość wykonanej inwestycji. Zapewniono nie tylko odpowiednie oświetlenie powierzchni jezdni i ścian, ale również oświetlenie ewakuacyjne, oświetlenie drzwi ewakuacyjnych oraz oświetlenie pomieszczeń technicznych. Dobór i rozmieszczenie opraw zapewnia bardzo dobrą widoczność w tunelu zapewniając odpowiednie poziomy luminancji. Zastosowane sterowanie oświetlenia, z czujnikiem oświetlenia, zainstalowanym na ostatnim słupie przed wjazdem do tunelu, pozwala dostosować poziom luminancji wjazdowej, o każdej porze dnia, oraz w różnych strefach tunelu do warunków oświetlenia dziennego. Rozmieszczenie opraw wewnątrz tunelu nie powoduje efektu stroboskopowego zapewniając kierowcom bardzo wysoki komfort widzenia i przejazdu przez tunel.


Oświetlenie 2020 metrów „tunelu na Zakopiance” wymagało montażu:

  • 1222 naswietlaczy tunelowych TNL440LED,
  • 357 szt. opraw ewakuacyjnych TNL300LED,
  • 104 oprawy ewakuacyjne TNL310LED,
  • 22 systemy oswietlenia drzwi ewakuacyjnych TNL320LED,
  • 175 szt. oswietlenia technicznego INS340LED.

Podczas przejazdu przez strefę progowa tunelu zmniejsza się luminancja adaptacyjna ludzkiego oka. Proces ten może zostaż zaburzony przez olśnienie fizjologiczne wywołane działaniem opraw oświetleniowych w strefie progowej. Ponadto olśnienie fizjologiczne prowadzi do pogorszenia kontrastu w widzeniu przedmiotów, a tym samym do obniżonej zdolności rozpoznawania przeszkód i pojazdów. Dlatego też w projektowaniu ośswietlenia tunelowego należy szczególną uwagę zwrócić właśnie na strefę wjazdową do tunelu, gdzie zjawisko olśnienia powinno być niwelowane. Zadanie to jest tym trudniejsze, ponieważ światło słoneczne zmienia się w zależności od pory dnia i aktualnej pogody. Dzięki wprowadzeniu instalacji do sterowania i regulacji świetlnej (z czujnikiem natężenia światła zainstalowanym na ostatnim słupie przed wjazdem do tunelu) można dostosować poziom luminancji w róznych strefach tunelu do warunków oświetlenia dziennego. Tunel wyposażono w oświetlenie ewakuacyjne, które w sprawny sposób wskaże drogę ewakuacji w sytuacjach awaryjnych. Dzięki dodatkowemu modułowi stroboskopowemu, w oprawach TNL310LED zamontowanych przy wyjściach ewakuacyjnych, pozwoli na dostrzeżenie drogi ucieczki nawet podczas mocnego zadymienia tunelu.